نکات مهم در نگهداری گرده گل



مصرف گرده گل در سال های اخیر با روند رو به رشد مواجه بوده است. به دلیل خواص بی نظیر که دارد، افراد بیشتری نسبت به آن آگاه شده و همین موضوع دلیلی برای استفاده بیشتر از این ماده طبیعی است. گرده گل می تواند گزینه ای فوق العاده عالی برای درمان بیماری ها یا افزایش سطح انرژی باشد؛ اما در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده صحیح از گرده گل، اصول نگهداری از گرده گل اهمیت فوق العاده زیادی خواهد داشت.

فرقی ندارد برای خرید گرده گل از چه فروشگاه یا زنبورداری اقدام کرده اید، در هر صورت باید به برخی نکات برای نگهداری گرده گل توجه داشته باشید. عدم توجه به این نکات ممکن است خواص گرده گل را کاهش داده و استفاده از آن را از نظر خواص منطقی نکند. در نتیجه باید حتماً به نوع نگهداری گرده با توجه داشته باشیم

از خشک بودن گرده گل اطمینان حاصل کنید
یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای نگهداری گرده گل مورد توجه قرار دهید، این است که این ماده طبیعی به درستی خشک شده باشد. هنگام برداشت گرده گل از کندو، بسته به تازه بودن گرده گل این ماده طبیعی ممکن است دارای مقدار قابل توجهی از رطوبت باشد. پس از برداشت باید با استفاده از روش های سنتی یا روش های مدرن آب اضافه موجود در گرده گل گرفته شده و گرده گل به ماده خشک تبدیل شود. در این صورت تنها درصد کمی رطوبت درون آن وجود دارد.

اگر درصد رطوبت باقیمانده در گرده گل زیاد باشد، احتمال کپک زدن یا فاسد شدن گرده گل افزایش پیدا می کند. در نتیجه زمان ماندگاری آن کمتر شده و تاریخ انقضای گرده گل سریعتر فرا می رسد. پس اگر می خواهید اصول نگهداری گرده گل را به خوبی رعایت کنید، در گام اول حتماً از خشک بودن گرده گل اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که گرده گلی خریداری کردید که رطوبت بیش از اندازه داشته و خشک نیست، باید آن را خودتان خشک کنید. خشک کردن گرده گل کار چندان سختی نیست. می توانید آن را روی یک پارچه پهن کرده و جلوی نور آفتاب قرار دهید یا از پنکه برای خشک کردن آن استفاده کنید. آنچه که اهمیت دارد انجام دادن مراحل خشک سازی گرده گل است نه روش خشک کردن.

توجه داشته باشید که این کار را به موقع انجام دهید. هر چقدر از زمان خرید گرده گل بیشتر بگذرد و شما اقدام به خشک کردن گرده گل نکنید، احتمال کپک زدن، فاسد شدن یا از دست رفتن خواص گرده گل حتی در بهترین شرایط نگهداری نیز افزایش پیدا می کند.

گرده گل را به دور از رطوبت نگهداری کنید
همان طور که مشخص شد یکی از قاتلین خواص گرده گل رطوبت است. همان قدر که اهمیت دارد رطوبت گرده گل را از آن خارج کرده و این ماده طبیعی را خشک کنیم، به همان اندازه در حین نگهداری گرده گل باید آن را از رطوبت دور نگه داریم. این یعنی امکان نگهداری گرده گل در محیط هایی که رطوبت بیش از اندازه دارند وجود ندارد.

اگر می خواهیم از گرده گل در یخچال نگهداری کنیم، باید حتماً از ظرفی دربسته استفاده کنیم که امکان عرق کردن آن ظرف وجود نداشته باشد. برای مثال نمی توانید آن را درون پلاستیک های فریزری که در آن هم محکم بسته شده باشد نگهداری کنید؛ چرا که احتمال عرق کردن آن در فضای یخچال وجود دارد و رطوبت نیز به آن نفوذ می کند. به طور کلی باید توجه داشته باشیم که گرده گل باید به دور از انواع رطوبت قرار گیرد.

گرده گل را در مکانی خنک نگهداری کنید
قاتل بعدی گرده گل، گرمای بیش از اندازه است. اگر گرده گل در محیط های گرم قرار گیرد احتمال شپشک زدن یا کپک زدن آن افزایش پیدا می کند. حتی اگر رطوبت را در حد متعادل از آن دور کرده باشید هم ممکن است در اثر گرما، گرده گل دچار مشکلاتی شود. در نتیجه شاید بهترین مکان برای نگهداری از گرده گل یخچال است.

در یخچال دما در حد مناسب برای نگهداری گرده گل وجود دارد. البته به شرطی که دقت داشته باشیم و گرده گل را درون ظرف در بسته نگهداری کنیم تا از رطوبت به دور باشد. نگهداری از گرده گل در کابینت آشپزخانه یا کمد های مختلف درون آشپزخانه هم گزینه خوبی است؛ اما در فصل تابستان که دمای هوا بسیار زیاد می شود احتمال ایجاد مشکل در گرده گل وجود دارد.

نکته بعدی اینکه بهتر است این ماده طبیعی به دور از نور خورشید نگهداری شود. اگر قرار است گرده گل را در فضای خانه نگهداری کنید یا در هنگام مصرف آن را در ظرف دیگری بریزید، سعی کنید نور خورشید به صورت مستقیم بر روی آن نتابد. در صورت تابش مستقیم نور خورشید به گرده گل، احتمال از دست رفتن خواص گرده گل وجود دارد.

تا جای ممکن گرده گل را به صورت تازه مصرف کنید
نکته مهم دیگری که باید برای نگهداری از گرده گل مورد توجه شما باشد، زمان مصرف است. این ماده طبیعی در بهترین شرایط نگهداری نیز باید خیلی زود مصرف شود. بهترین زمان مصرف برای گرده گلی که به صورت اصولی نگهداری شده باشد زیر یک سال است اما تا دو سال پس از برداشت از کندو نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

هرچند امکان اینکه بعد از دو سال نیز تاریخ انقضای گرده گل نرسیده باشد وجود دارد؛ اما ممکن است برخی از خواص آن تحلیل رفته باشد. در نتیجه سعی کنید اگر به درستی هم اگر نگهداری می کنید آن را به صورت تازه مصرف کنید

اصول نگهداری گرده گل موضوع بسیار مهمی است که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد. هنگامی که اقدام به خرید گرده گل می کنید، حتما آن را به صورت اصولی مورد مراقبت قرار دهید تا تاریخ انقضا آن خیلی زود فرا نرسد. در این صورت می توانید تا چند ماه و یا حتی بیشتر از دو سال از گرده گل استفاده کنید. البته همانطور که گفته شد بهتر است حتما بعد از خرید گرده گل آن را مصرف کنید و نگذارید بیش از اندازه بماند.